Esteu aquí

Què és el repte?

L’acte final de la segona edició del World Data Viz Challenge 2019 Barcelona-Kobe va tenir lloc el passat dimarts 19 de novembre en el marc de l’Smart City Expo World Congress, on els equips finalistes van exposar els seus projectes.

Entre els assistents, i a part de tots els finalistes, es va comptar amb representants dels ajuntaments de Barcelona i Kobe, membres del jurat i altre públic interessat. Michael Donaldson, Comissionat d'Innovació Digital, Administració Digital i Bon Govern de l'Ajuntament de Barcelona; Màrius Boada, Director de l'Oficina Municipal de Dades de l'Ajuntament de Barcelona i Taisuke Matsuzaki, director del ICT Development i representant de l’Ajuntament de Kobe, van ser alguns dels representants institucionals presents. També es va comptar amb l’assistència del cònsol general del Japó a la ciutat de Barcelona, Sr. Naohito Watanabe.

Tant els projectes finalistes de Barcelona com els de Kobe analitzaven diferents aspectes relacionats amb la ciutat i questionaven com millorar els reptes de les smart cities. A aquesta segona edició del challenge, es va fer èmfasi a la temàtica “les ciutats i l’emergència climàtica”, alineant el concurs amb el Pla Clima, i per això bona part dels treballs lliurats en van fer referència, especialment els de Barcelona, com va remarcar Enric Rubio, un dels experts que ha format part del jurat.

Entre altres, els finalistes van proposar solucions a les conseqüències de l’escalfament global amb  projectes que estudiaven la relació entre la quantitat d’espais verds de la ciutat i la temperatura atmosfèrica, quines condicions tenen els barris amb més vegetació o quines són les rutes alternatives més recomanables per als vianants quan la temperatura és extremadament elevada a l’estiu. Altres treballs van abordar temàtiques com la mobilitat en moto per Barcelona, els camins escolars més recomanables de la ciutat o l’impacte que les compres on-line tenen en el funcionament de les smart cities. L’interès per l’anàlisi i reducció de desastres naturals, especialment al Japó, ja siguin deguts al clima o terratrèmols, va quedar palès en les diferents temàtiques tractades.

A part de les exposicions dels treballs finalistes de Barcelona i Kobe, també  es va comptar amb la presentació del projecte guanyador de la Segona edició 2019 del Repte Barcelona Dades Obertes, presentat pels alumnes de l’INS Vila de Gràcia, així com de dos projectes realitzats per alumnes dels centres educatius Kobe Municipal High School of Science and Technology i Municipal Fukiai High School de la ciutat de Kobe (Veure aquí). Tots van tenir un diploma de participació, diploma que també van rebre els membres dels equips finalistes.

Un cop acabada la sessió de presentació dels projectes, es va poder gaudir d’una estona de networking que els assistents van aprofitar per intercanviar impressions al mateix temps que gaudien d’un catering ofert per l’organització.

L’esdeveniment que va ser conduït per Mª Mercè Fígols, responsable del servei Open Data BCN adscrit a l’Oficina Municipal de Dades i des d’on es gestiona l’organització del concurs conjuntament amb el departament de Relacions Internacionals de l’Ajuntament de Barcelona, va comptar també amb la col.laboració del Sr. Iwao Kobayashi, per part de l’Ajuntament de Kobe.

Aquest esdeveniment final, com també va passar a la primera edició del concurs, va evidenciar la bona relació entre les dues ciutats, agermanades des de fa més de 25 anys, i que comparteixen inquietuds i reptes comuns com a ciutats intel·ligents. Ambdues es plantegen preguntes, respostes i solucions en el comportament i iniciatives de la ciutadania, i les dades obertes dels respectius consistoris, entre altres repositoris, són molt importants per portar-ho a terme.

L’esdeveniment va ser tot un èxit de participació. L’organització felicita una vegada més a tots els participants i finalistes!