Tipologia del parc de vehicles per barris de la ciutat de Barcelona

El "Cens de Vehicles" s'elabora a partir de les dades dels contribuents de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), conegut comunament com Impost de Circulació. Aquest impost el paguen els titulars dels vehicles per circular per les vies públiques.

L'explotació estadística que realitza el Departament d'Estadística i Difusió de Dades de l'Ajuntament de Barcelona anomenada "Cens de Vehicles" es basa en els vehicles que tinguin adreça fiscal a la ciutat de Barcelona. La data de referència de les explotacions del Departament és la situació del parc una vegada tancat l'any fiscal.

Tipologia del parc

Les taules estadístiques que fan referència a la tipologia del parc de vehicles responen a les següents definicions:

Turisme: Vehicle automòbil especialment construït i destinat per al transport de viatgers, amb una capacitat inferior a nou places. Els vehicles tot terreny es consideraran com a turismes.

Les furgonetes tributen com a turismes, d'acord amb la seva potència fiscal, llevat dels casos següents: a) si el vehicle està habilitat per a transportar més de 9 persones, incloent-hi el conductor, que llavors haurà de tributar com a autobús b) si el vehicle està autoritzat per a transportar més de 525 kg de càrrega útil, que ha de tributar com a camió.

Motocicleta: vehicle automòbil de dues rodes, proveït d'un motor de dos temps o de quatre, que pot transportar un passatger o dos. Els motocarros tenen la consideració de motocicleta, i han de tributar per la capacitat de la seva cilindrada. Després de l'aprovació del Reglament General de Vehicles (RD 2822/98 de 23 de desembre) què, entre d'altres novetats, ordena l'obligatorietat de matriculació de tots els ciclomotors a les Prefectures Provincials de Trànsit, en l'explotació de l'any 2001 es varen tornar a incorporar les dades dels ciclomotors, tret d'aquelles taules comparatives amb d'altres àmbits territorials, on s'han restat del parc per tal d'homogeneïtzar-ne els criteris. Amb l'explotació estadística de l'any 2005 també s'han incorporat les taules de matriculacions de ciclomotors.

Ciclomotors: Vehicles lleugers proveïts d'un motor de cilindrada fins a 50 centímetres cúbics. Poden ser vehicles de dues rodes, de tres rodes i de quatre rodes. Aquests últims no poden superar una massa en buit de 350 kg i la velocitat no pot ser superior a 45 kg/h.

Altres vehicles: agrupa tipologies de vehicles com: els tractors d'arrossegament, els remolcs, els autocars.. i aquells altres que no poden incloure's en les tipologies descrites anteriorment. També els matriculats amb matrícula especial, bé siguin grues, pales, articulats...

06.Tipologia_parc

Tipus de vehicle

07.Nombre_vehicles