Tot comença al Repte Canòdrom Barcelona (RCBCN), una iniciativa pionera d’innovació cultural convocada per l' Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb Sónar+D per implicar el sector creatiu de la ciutat en la creació de polítiques públiques.

Amb aquesta idea, el desembre de 2016 la proposta conduïda per Arsgames,  Juegos del común, supera la primera fase del Repte Canòdrom a l’obtenir la puntuació més alta d’entre les 60 propostes presentades, superant tots els processos de selecció. Es valoraven els projectes segons la seva adequació a conceptes com ciència ciutadana, economia col·laborativa, innovació social i artística, tecnopolítica i ús de dades obertes i patrimoni  gaudint de tutorització per part de l’Ajuntament de Barcelona.

Que és Juegos del Común i qui són Arsgames?

Juegos del común, és un projecte de ludificació de dades que es fonamenta a partir de la idea de data games, donant visibilitat d’un nou ús de les dades obertes que va més enllà dels ja existents com poden ser APP's, visualitzacions, periodisme de dades, etc. Estem davant d’una experiència interactiva que integra dinàmiques de joc per impulsar la participació ciutadana.

Arsgames, per altra banda, és una Associació Cultural que pensa i experimenta amb els videojocs, organitzant esdeveniments i projectes.

En aquest context, aquest col·lectiu desenvolupa una API pròpia relacionant 4 datasets del portal Open Data BCN per tal de poder navegar entre les dades de forma fàcil i efectiva. Els datasets utilitzats són els de  Superfície mitjana de l'habitatge llogat, el de Lloguer mitjà mensual, el d’Habitatges d'ús turístic de la ciutat de Barcelona i el de Dades de festivals de la ciutat de Barcelona.

Aquesta API, s'ofereix  a creatius i desenvolupadors per tal que la puguin utilitzar per a crear videojocs. D’aquí en surten 4 propostes :

• Rambla Rush: Un runner per la rambla de Barcelona.
  • Flatsweeper: Un buscamines sobre els lloguers a  Barcelona.
  • PimPamPom: Un pinball on has de guanyar per poder pagar el lloguer.
  • Last Hope: Una simulació del dia a dia dels sense sostre.

Tots aquests jocs s’han presentat a l’edició d’enguany del Sónar +D.