Open Data BCN. 29-07-2015 L’start-up Counterest es dedica al comptatge de persones mitjançant una tecnologia pròpia basada en la visió per computador. El seu objectiu és convertir-se en una mena de Google Analytics del món físic. I com a bona eina d’analítica ofereix dades a temps real que han de servir als seus clients per millorar l’eficiència i efectivitat tant pel que fa a l’impacte de campanyes de màrqueting, com a l’organització de recursos o el control d’accés a espais físics. En parlem amb l’Oriol Tort i la Caterina Font, dos dels cofundadors de l’start-up conjuntament amb Ricard Borràs i Arturo Bonnín.

Com comença Counterest?
OT: La Caterina i jo havíem treballat junts en una consultora. Ella va a anar a treballar en una spin-off de la UAB de visió artificial, i jo en una consultoria d’analítica per a empreses d'internet. Vam veure clar de fer el mateix per a espais físics, que valia la pena provar-ho.

Quan vau decidir apostar-hi fort?
OT: A l’estiu de 2013. Vam constituir l’empresa perquè havíem d’emetre factures. Ens van sortir unes vendes amb urgència i vam haver de construir l’empresa a corre-cuita.

I des de llavors?
OT: La primera gran fita va ser que el metro de Londres ens contactés. Ens van trobar via LinkedIn. Tenir un client així ha estat important a l’hora d’explicar el projecte.
CF: El cas del metro de Londres va servir per reforçar el nostre discurs i posicionar-nos. Els comptadors de persones no ens els hem inventat nosaltres. Són eines que fa molts anys que existeixen. Però no acabaven de comptar bé i eren només útils per a un determinat sector que no exigia precisió.

Com us posicioneu?
CF: Vam veure que aquesta tecnologia podia ser interessant per a altres sectors que no fossin el retail, com la seguretat o el transport públic. Els altres dos socis són especialistes en visió per computadors i podien fer una tecnologia molt més fiable.

Següents fites?
OT: L’entrada a StartupBootcamp a Berlin, en l’àmbit de Smart Transportation & Energy i la primera ronda de finançament, que va suposar un punt d’inflexió. I després el premi Open Talent del BBVA, el setembre passat. Hi participaven més de mil empreses, 400 a la nostra categoria, i vam quedar primers. Ens ha permès conèixer la gent d’innovació del BBVA, i ens ha portat molts contactes.
CF: Més que els diners el més important va ser competir amb tantes empreses, i que l’audiència et digués que el teu projecte estava bé.
OT: Al final, per aguantar en una start-up necessites injeccions de diners i de moral. I les fites que estem parlant són això.

La fiabilitat és el vostre principal valor afegit?
CF: Sí, el més diferencial és la fiabilitat. Hi ha d’altres afegitons que acaben de vestir el producte que també són importants, com la visualització de dades i el software del comptatge, que és amb el que ens volem posicionar.

En què consisteix aquest software?
OT: Consta de dues parts: el comptatge, poder comptar persones a partir de la imatge en 3D que ens donen les càmeres, que seria la part més única nostra, i els dashboards, que tirem d’eines online. Ens diferenciem tant pel look and feel que oferim com pel fet de presentar les dades en temps real. Resulta que això és molt revolucionari, i per nosaltres era molt evident.

El metro de Londres és el vostre projecte estrella...
OT: És un projecte amb continuïtat i que s’ampliarà. Treballem amb la universitat de Cambridge, que construeix amb les nostres dades un model predictiu de flow de passatgers a la xarxa de transports. Els oferim una dada addicional pel modelat que volen fer. S’intenta fer un model predictiu.

Predir comportaments amb les dades?
OT: És molt interessant perquè al final acaba aplicant a gairebé tots els clients. La potència de les dades està en el modelat i en ser capaços de tirar endavant i poder preveure i anticipar tant en temes de seguretat com d’analítica: què passarà amb les visites en aquest museus o què passaria si no fem res especial. En transport per a planificació, i en màrqueting per avaluar com es pot afectar el comportament de les visites.

Què oferiu a cada sector de clients?
CF: Al final sempre comptem persones perquè el nostre client pugui dimensionar millor els seus recursos, i són el tipus de recursos el que varia. En transport públic són els vehicles: conèixer com varia l’afluència de gent. En un reitaler, el mateix però amb empleats per dimensionar millor la seva feina. En museus, dimensionar si es fan cues. Per a esdeveniments sí que varia més perquè és més una qüestió de seguretat: comptem persones suplint el que fins ara es feia manualment, per controlar que no se sobrepassi l’aforament.
OT: Es tracta d’ajustar oferta i demanda. El que fem és generar dades per a analítica de Big Data.

Serviu les dades treballades?
CF: Cada vegada volem ajudar més els nostres clients. No totes les empreses tenen departaments d’interpretació de dades i els volem ajudar més en aquesta part.
OT: La nostra idea és fer una cosa, fer-la molt bé i per a molta gent. La consultoria és poc escalable i consumeix molts recursos. Volem tendir a oferir de manera automàtica i fent servir intel•ligència artificial un model predictiu i prescriptiu.

Evitant treball manual per part vostra...
OT: Poden haver-hi moments en què un algoritme pugui donar certes indicacions. La idea és ajudar-los molt, no manualment sinó a partir d’una eina potent. Generem matèria prima i oferim una eina àgil per consultar-la.

Com pot ajudar la vostra tecnologia a construir ciutats més eficients?
OT: En l’àmbit del transport estem comptant passatgers d’autobusos fent ús de la nostra tecnologia barrejada amb seguiment de telèfons. Pots treure informació molt valuosa, sempre anonimitzada. Veure els trajectes i l’ús de la xarxa de transport.
CF: O als parcs per entendre els fluxos de la gent i saber si la senyalització és la correcta. Pot ajudar a millorar l’urbanisme d’aquests espais.

L’urbanisme?
OT: Tot el que és entendre dels fluxos de la gent, per on entra i surt, genera molt interès als gestors. Per exemple, als mercats els interessa per quines portes entra i surt la gent. CF: En turisme permet entendre com es concentren els turistes, repartir-los de manera més homogènia a la ciutat i que no estiguin als mateixos barris.

Com funciona la tecnologia?
OT: Uns sensors instal•lats en un local donen una imatge tridimensional de l’espai des del sostre. Veiem un volum en moviment. El nostre software detecta formes de persones i les segueix per la imatge. A partir d’aquesta informació bàsica les aplicacions poden anar des de traçant una línia per veure la gent que entra i surt a dibuixar una àrea per veure quanta gent hi ha en un espai en un determinat moment.

Què veuen els clients?
OT: Pugem al núvol la dada polida. Està disponible a temps real, i també pots veure l’històric.

Extraieu dades a iniciativa pròpia?
OT: Com a empresa sempre extraiem les dades a petició d’algun client, que és el responsable de l’espai. Per la cara no podem comptar dades, ni a l’espai públic ni en un espai privat. Es necessita permís.

Obstacles a nivell legal?
CF: No hi ha cap problema amb la LOPD perquè només recollim volums i no es podria utilitzar cap mena d’informació personal de ningú. No tenim càmeres.
OT: Amb la legislació vigent no hi ha cap problema. El punt més al límit seria el seguiment de telèfons mòbils, que fem a través de proveïdors, i a dia d’avui no incompleix la LOPD sempre i quan es faci una encriptació de les dades.

Treballeu amb dades obertes?
OT: Amb meteorologia, que afecta molt a l’hora de modelitzar, i el mapa de carrers. Seria interessant l’agenda de la ciutat o les obres, i totes les variables susceptibles de tenir identificades per creuar-les.

Algun projecte en ment amb Barcelona com a escenari?
OT: Ens agradaria molt treballar amb el metro de Barcelona. El moviment és una dada de molta qualitat. Quanta gent entra al Corte Inglés només interessa al Corte Inglés, però la dada de quanta gent es mou a Barcelona li serviria a moltíssima gent. Cal veure-ho també com a manera d’incentivar la innovació. Estem en una ciutat genial i tot el que pugui ser millorar-la...

Amb restriccions?
OT: Cal respectar l’individu i la seva privacitat. S’han de marcar bé els límits.

Quin poder transformador tenen de les dades?
OT: Permeten poder prendre el pols al que està passant... La informació de les xarxes socials, del ticketing... Veure com varien els fluxos de gent és bestial. Les dades agregades encara donen més valor i poden servir a la gent. Tenim un milió i mig de persones a la ciutat que hi viuen i s’hi mouen. I entendre el que hi passa és molt interessant. És un nivell de gestió que més tard o més d’hora arribarà, i ens hi agradarà participar.